Da islam blev synlig i byrummet
Da Hvidovre i 1967 fik opf?rt landets f?rste moské, skete det med bred accept fra befolkningen og en nysgerrighed p? det eksotiske.
Der er sket en del siden de f?rste muslimer kom til Danmark i 1960’erne, og den debat, der for nylig pr?gede opf?rslen af de to nybyggede moskéer i K?benhavn, var ogs? noget anderledes, end da den gr?, l?gkuplede bygning blev opf?rt i Hvidovre.
B?de opf?relsen af moskéen i Rovsingsgade p? N?rrebro og moskéen p? Vibevej i K?benhavns Nordvestkvarter skabte store konflikter af forskellige grunde.
Medied?kningen af ?bningen af moskéerne var intens og overvejende kritisk. Lektor i urbane studier ved RUC Lasse Koefoed har som en del af et nyt forskningsprojekt sammen med to forskerkollegaer v?ret igennem de over 200 hundrede artikler og nyhedsindslag, som indvielserne af de to nye moskéer i K?benhavn afstedkom.
Forskerne har identificeret tre centrale temaer i medied?kningen af ?bningen af moskéen i Rovsingsgade:
?Diskussionerne handlede selvf?lgelig om Islams nye synlighed i byrummet i K?benhavn. Men den kom i h?j grad ogs? til at handle om det symbolske – om forskelle i v?rdier og kultur. I mange af de dagsordens?ttende aviser var der udtalelser om, at moskeen kunne v?re en sikkerhedsm?ssig trussel for K?benhavn og derfor skulle overv?ges n?je. Der blev formidlet en frygt for radikalisering. Samtidigt udspillede der sig en intens diskussion om moskeens forhold til k?n og seksualitet i dagene op til ?bningen af moskeen,? fort?ller Lasse Koefoed.
Nordens Mekka
Da Hvidovre fik sin moské i 1967 beskrev Hvidovre Avis bl.a. begivenheden s?ledes:
?Verden over bad Muhammadanere i fredags for Hvidovres moské. G?ster fra elleve europ?iske lande med Islams ?verste i spidsen indviede den f?rste moské i Norden og gjorde dermed Hvidovre til Nordens Mekka. ?
Kaliffen bes?gte ogs? det lokale r?dhus, hvor han blev budt velkommen med f?lgende ord af Hvidovres borgmester Svend Aagesen:
?Det er jo ogs? ganske us?dvanligt for Islam, at man har bygget en moské s? h?jt mod nord. Vi kan kun udtrykke gl?de i kommunen over, at moskéen blev opf?rt her. De religi?se mods?tninger kan undertiden f? f?lelserne i kog, men her i landet er vi heldigvis meget tolerante. Derfor hilser vi ogs? Islam og den nye moské velkommen!?
Forskellen p? modtagelsen af moskéen i Hvidovre og de to nye moskéer i K?benhavn fort?ller os noget om den tid, vi lever i, og hvordan samfundet har ?ndret sig, p?peger Lasse Koefoed:
”De andre, ’de fremmede’ er i dag et politisk problem, hvor man f?rhen i h?jere grad b?d dem velkommen. Det kan der v?re forskellige grunde til. Derudover kan vi se, at mediedagsordenen og den lokale dagsorden synes at v?re afkoblet, n?r vi ser p? opf?relsen af moskéen i Rovsingsgade,? siger Lasse Koefoed.
”Det er ogs? interessant, at medierne i dag i h?j grad er med til at s?tte en dagsorden, hvor man f?r hen i h?jere grad refererede begivenhedernes gang. Den offentlige debat i medierne kan p? den m?de f? stor betydning for byudviklingsprocesser,? p?peger forskeren.
Lasse Koefoeds analyser af modtagelsen af moskéerne i K?benhavn er blevet publiceret i tidsskriftet Social & Cultural Geography i september 2017 og Nordic Journal of Architectual Research i maj 29:1, 2017.
Lasse Koefoed er lektor i urbane studier ved Institut for Mennesker og Teknologi. Han underviser p? Geografi og Plan, By og Proces.
Indvielse af moskéen i Rovsingsgade d. 19. juni 2014:
?Det interessante var, at naboerne, der boede op til moskéen egentlig var ret indifferente, de gad ikke blande sig i det. Holdningen var: 'Det er fint, der kommer en moské her. Vi lever i en storby, s? selvf?lgelig skal der v?re en moské'. Der var ogs? en, der sagde: 'Det skaber kun liv her',? fort?ller lektor i urbane studier Lasse Koefoed.
Han p?peger, at den overvejende positive modtagelse gjaldt b?de etniske danskere og folk med anden etnisk baggrund:
”Det var overraskende, at der var s? stor forskel p? den offentlige debat i medierne og modtagelsen i lokalomr?det.”
Om forskningsprojektet:
Urbanisering og globalisering er uomg?ngelige processer i det 21. ?rhundrede. Det giver sig bl.a. udslag i utallige tv?rkulturelle m?der p? byernes gader og pladser. I forskningsprojektet ‘Paradoxial Spaces: Encountering the Other in public space’, har sammen med Kirsten Simonsen og Maja de Neergaard fra RUC unders?gt, hvad der konkret sker i mangfoldigheden i tv?rkulturelle m?der i det offentlige rum. Projektet er finansieret af Det Frie Forskningsr?d og indbefatter fire casestudier:
- Tv?rkulturelle m?der i bus 5A
- Tv?rkulturelle m?der p? festivaller
- Politiets m?de med unge p? N?rrebro
- ?bningen af de f?rste to nybyggede moskéer i K?benhavn