| Nyhed

Digitaliseringsforsker fra RUC skal lede nyt projekt, der skal fremme gr?n adf?rd?

Et nyt forskningsprojekt skal fastholde og fremme den gr?nne adf?rd for Danmarks borgere med digitale l?ringsspil. Innovationsfonden har investeret 11,3 millioner kr. i projektet.
Magnus
Magnus Rotvit Perlt Hansen forsker i digital transformation og er tilknyttet Institut for Mennesker og Teknologi.


En AI-spilplatform som hj?lper virksomheder og kommuner med at bygge spil, der p? en sjov m?de kan l?re danskerne at tr?ffe gr?nne og b?redygtige valg. Det er m?let for det nye forskningsprojekt Game For Green, som Innovationsfonden har investeret 11,3 millioner i.

真人线上娱乐 Universitet, den spil-baserede l?ringsplatform Actee og konsulentvirksomheden Provice er partnere i projektet.

”Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden med mange generelle data om gr?n adf?rd. Det kan vi udnytte til at n? borgere og medarbejdere p? nye m?der, hvor teknologien bruges til at l?re med,” siger lektor i Digital Transformation p? RUC Magnus Rotvit Perlt Hansen, der leder forskningsprojektet.

Han vurderer, at der er momentum til at skabe en forandring p? det gr?nne omr?de:

”Forbrugermentaliteten har for alvor n?et et vigtigt vendepunkt: der ?nskes forandring, og det kan ses p? blandt andet forbruget af gas og el, som i Danmark faldt cirka 30 procent i efter?ret 2022,” siger han.

Indsats flere steder                                                

Spillene skal kunne bygges af kommuner og virksomheder, og spilplatformens AI hj?lper med at assistere spilbyggerne undervejs. Borgere og medarbejdere scanner fx en QR-kode p? mobiltelefonen, hvor de kan spille et fem minutters spil, hvor de bliver sat i forskellige situationer og skal tr?ffe valg.

For at booste den globale, gr?nne udvikling skal der s?ttes ind flere steder, p?peger Magnus Rotvit Perlt Hansen.

”Der skal s?ttes ind b?de i privaten og p? arbejdspladsen, og vi har behov for at kombinere teknologi med information, der g?r et spadestik dybere end det, vi h?rer i informationskampagner. Folk vil i spillene kunne opleve og efterpr?ve effekten af det, de g?r i hverdagen: Hvad hvis vi helt lader v?re med at sortere affald? Hvor dyrt er det at s?tte varme p? hele sommeren? Hvor produktive kan vi v?re, hvis vi cykler eller tager el-l?behjulet til m?der og dermed mindsker vores CO2-aftryk?” siger han og tilf?jer:

”Resutatet af de handlinger, vi tr?ffer i dagligdagen, skal g?res n?rv?rende gennem spilplatformens teknologi. Vi forsker i, hvordan digital spilteknologi og data kan genbruges, s? kommuner og virksomheder i nye kontekster hele tiden kan forbedre og underst?tte forandringen mod gr?nnere adf?rd.”

Mere information:

For yderligere information kontakt: 

  • Magnus Rotvit Perlt Hansen, lektor i Digital Transformation, Institut for Mennesker og Teknologi, tlf: 4674-3476, e-mail: magnuha@ruc.dk


 

Fakta

Til at f? projektet til at lykkes har Game For Green tre partnere, som sammen leder projektet, og fem bidragsydere, som repr?senterer hhv. kommuner og private virksomheder. Partnerne er 真人线上娱乐 Universitet, Actee og Provice som d?kker hhv. forskning i digitalt adf?rdsdesign og AI, udvikling og lancering af spilplatformen Game For Green, samt gr?n forretningsudvikling og b?redygtig forandring. Kommunerne H?je-Taastrup, Vallensb?k og Vejle st?r for at inddrage borgere og udsende spil og l?re af spillenes resultater, HOFOR bidrager med detaljeret viden om vand- og fjernvarmeforbrug, og Implement Consulting Group bidrager med viden om gamification og test af spilplatformen.

  • Innovationsfondens investering: 11,3 mio. kr.
  • Samlet budget: 15,3 mio. kr.
  • Varighed: 3,5 ?r
  • Officiel projekttitel: Game For Green: A Game Platform that Lets Society Learn Through PlayingTowards Sustainability. www.gameforgreen.dk