| Nyhed

En iscenesat virkelighed? RUC-speciale unders?ger autenticitet p? Instagram

Virksomheder g?r i stigende grad brug af mikro-influencere til markedsf?ring af produkter via den online fotodelingstjeneste Instagram. Her f?r brugerne en f?lelse af autenticitet, n?r de lukkes ind i influencernes verden. Men der er ikke noget Instagram-opslag, der er autentisk i sig selv – det handler om relation og kontekst, konkluderes der i et RUC-speciale, der er nomineret til Kforums specialepris.
Josephine
Specialets fokus var p? modtagernes og mikro-influencernes oplevelse af, hvad der skaber og sv?kker autentisk kommunikation. Foto: Rune Lund?.

 

Kommunikationsspecialet ’Mikro-influencere: et autentisk taler?r’ er skrevet af Josephine Staunsbjerg fra RUC. I specialet unders?ger hun, hvordan modtagere oplever autenticitet i relation til mikro-influenceres sponsorerede opslag p? Instagram.

Instagram er en vigtig platform for virksomheder, n?r det handler om markedsf?ring af produkter, og mens forbrugerne bliver mere opm?rksomme p? traditionelle reklamer, er mikro-influencere opst?et. Mikro-influencere har ofte mellem 500 og 5.000 f?lgere p? Instagram og bidrager med en f?lelse af autenticitet. De er nemlig helt almindelige mennesker.

”Mit fokus er p? modtagernes og mikro-influencernes oplevelse af, hvad der skaber og sv?kker autentisk kommunikation. F?lelsen af ?gthed og trov?rdighed er afg?rende for, om f?lgerne opfatter mikro-influenceren som en ven, der giver udtryk for sin mening om et produkt,” fort?ller Josephine Staunsbjerg.

Hun konkluderer i specialet, at det er konteksten og relationen mellem mikro-influencerne og deres f?lgere, der afg?r, om et Instagram-opslag opleves som autentisk.
 

Udviklet nyt begreb

Josephine Staunsbjerg understreger, at der er tale om en h?rfin balance, n?r f?lgerne enten opfatter mikro-influenceren som ’?gte og autentisk’ eller ’falsk og opstillet’. Mikro-influencere kan nemlig iscenes?tte en situation, s? den kan forveksles med et indblik i mikro-influencerens privatliv.

Til at beskrive denne situation udvikles der i specialet et nyt begreb til den akademiske litteratur, som navngives staged back region. Begrebet er en udvikling af sociolog Erving Goffmans begreb backstage. Erving Goffman skelner mellem frontstage og backstage, og imens man i frontstage p?tager sig en rolle og en facade, har omgivelserne ikke indflydelse p? handlem?nsteret i backstage. Og eftersom mikro-influencerne er bevidste om, at deres f?lgere kigger med, er der tale om en iscenesat backstage. Hvis mikro-influencerne succesfuldt form?r at iscenes?tte en staged back region, kan det ?ge oplevelsen af en autentisk relation.

”Begrebet blev udviklet i jagten p? at forst? og forklare autenticitet p? sociale medier og i forhold til influencer-marketing. Det forklarer, hvordan influencere kan iscenes?tte en situation, s? den kan forveksles med noget fra influencerens backstage og dermed skaber en illusion om, at f?lgeren er kommet med en i privaten,” siger Josephine Staunsbjerg.

Det er alts? den iscenes?ttelse, der kan g?re, at relationen opleves som autentisk, og derigennem styrkes relationen mellem mikro-influenceren og f?lgerne. Og mens det konkluderes, at der ikke er noget Instagram-opslag, som er autentisk i sig selv, handler det i h?j grad om relationen og konteksten. If?lge Josephine Staunsbjerg er det nemlig det, der afg?r, om et opslag opleves som autentisk:

”Den parasociale interaktion spiller en vigtig rolle for oplevelsen af den autentiske relation. For at en parasocial interaktion opst?r, mener f?lgerne, at der skal v?re gensidig kommunikation i form af likes eller svar p? kommentarer. De skal kunne relatere til influenceren og situationen, der vises i et opslag,” forklarer hun.

Derudover er det vigtigt, at influenceren er konsistent i rollen og kommunikationen i m?det med f?lgeren – b?de offline og online – og omhyggeligt iscenes?tter en s?kaldt staged back region.

”Det er vigtigt, at mikro-influenceren deler ting, som f?r kun var forbeholdt n?re venner i ’den virkelige verden’. Det er vigtigt for forbrugerens lyst til at v?re ligesom influenceren, hvilket er det, som i sidste ende f?r f?lgerne til at k?be det produkt, der reklameres for,” siger Josephine Staunsbjerg.
 

Emnet blev mere aktuelt i l?bet af processen

At det netop var mikro-influencer marketing, som blev omdrejningspunktet for Josephine Staunsbjergs speciale, var faktisk en tilf?ldighed. Det var nemlig gennem en s?gning efter en speciale-case p? LinkedIn og Facebook, at idéen kom p? banen. En idé, der viste sig at blive mere aktuel, jo l?ngere Josephine Staunsbjerg kom i skriveprocessen:

”Jo dybere jeg dykkede ned i emnet, jo mere sp?ndende blev det. Jeg havde tidligere t?nkt p?, hvordan bloggere og instagrammere egentlig opfattes af deres f?lgere, n?r de reklamerer for virksomheders produkter. Og influencer-marketing og mikro-influencere blev kun mere aktuelle emner gennem min specialeproces. Det var fedt at f?le, at mit specialeemne var s? aktuelt”.

Josephine Staunsbjergs speciale blev bed?mt til karakteren 12, og hun fort?ller, at hun er meget glad og taknemmelig for, at hendes RUC-speciale nu er nomineret til Kforums specialepris.

”Det er fantastisk! Jeg knoklede virkelig med specialet, og jeg syntes ogs?, at det var et relevant og aktuelt emne, s? jeg ?nskede, at andre skulle l?se det,” siger hun.

Josephine Staunsbjerg er i dag blevet langt mere opm?rksom p? de opslag, hun ser p? sociale medier. Hendes fokus p? autenticitet er blevet sk?rpet – et fokus, som b?de kan bruges i privat og arbejdsrelateret ?jemed. I dag arbejder Josephine Staunsbjerg nemlig som Senior Client Manager i en start-up-virksomhed, der netop besk?ftiger sig med digital marketing. Og s? dr?mmer hun om at skrive endnu mere i fremtiden.

I alt otte specialer fra hele landet er nomineret til Specialeprisen 2018. Vinderne bliver offentliggjort ved en prisuddeling ved KOM19, som er Kforums og Dansk Journalistforbunds kommunikationskonference, der afholdes den 9. maj.
 

Mere information:

For yderligere information kontakt RUC's presseservice, mobil: 2887 0027.