RUC i luften med banebrydende virtual reality-projekt
M?let er at ?ge de studerendes muligheder for l?ring og styrke interessen for at uddanne sig inden for naturvidenskab.
"Virtual reality har et stort potentiale i undervisningssektoren som en ny undervisningsform til at fremme l?ringsudbyttet, og samtidig motiveres de studerende af at bruge virtual reality. Derfor er vi meget begejstrede for nu at kunne introducere den nyeste teknologi p? feltet til de studerende p? de naturvidenskabelige bacheloruddannelser p? RUC," siger Susanne S?rensen, institutleder for Institut for Naturvidenskab og Milj? p? 真人线上娱乐 Universitet.
Konkret er der tale om state-of-the-art virtual reality-simuleringer, som integreres i og komplementerer undervisningen som en del af de studerendes studiearbejde og undervisning p? en naturvidenskabelig bacheloruddannelse.
Der er i dag en stor interesse for, hvordan VR-simuleringer kan bruges til undervisning og l?ring, fordi teknologien kan udvide de traditionelle gr?nser for, hvad der kan gennemf?res i undervisningen. Fx kan den studerende f? adgang til virtuelt at ?ve sig p? laboratoriefors?g, der normalt ikke kan gennemf?res, fordi de enten tager for lang tid, er for dyre eller farlige. Den studerende kan ogs? i VR f? visualiseret de bagvedliggende naturvidenskabelige teorier og processer og se og interagere med det, der ellers er usynligt, f.eks. mikroskopiske celler og molekyler.
"Danmark kan blive en frontl?ber p? det l?ringsteknologiske omr?de, fordi vi i s?rlig grad har mulighed for at kombinere teknologi med sociale kompetencer og kritisk t?nkning. Styrken ved at forankre denne her indsats p? RUC er, at vi har en force inden for samarbejde og tv?rfaglighed. Det handler bl.a. om at forberede de studerende til en verden, hvor de b?de skal kunne anvende og udvikle virtuelle v?rkt?jer," siger RUC's rektor og professor i universitetsp?dagogik Hanne Leth Andersen og tilf?jer:
"Nu g?r RUC foran og viser, at vi er meget ambiti?se, n?r det g?lder digitalisering og VR i relation til l?ring - men ogs? at m?let altid er vigtigere end midlet. Vi skal se p?, hvordan vi bruger den nye teknologi optimalt, og her er der brug for mere forskningsbaseret viden," siger RUC's rektor Hanne Leth Andersen.
Med udgangspunkt i RUC's kritiske og tv?rfaglige tilgang etableres der som en del af VR-projektet et forskningscenter - Center for Virtuelle L?ringsteknologier - der skal forske i og kortl?gge de studerendes l?ringsudbytte samt udvikle anbefalinger til, hvordan man bedst l?rer gennem VR. Med den koordinerede indsats af afpr?vning og forskning i l?ringsudbytte kan RUC bidrage til at generere ny viden om teknologiernes potentialer og begr?nsninger - og samtidigt aktivt anvende og evaluere den nye teknologi i undervisningen.
RUC har netop modtaget de f?rste avancerede VR-headset, som er baseret p? Google-teknologi. VR-simuleringerne er udviklet af den danske tech-virksomhed Labster.
Projektet er st?ttet af Uddannelses- og Forskningsministeriet med 20 mio. kr.
Eksempel p? brug af VR i undervisning:
VR ?bner op for en r?kke muligheder for at g?re undervisningen mere n?rv?rende og levende for de studerende. Via en simuleret virkelighed er det muligt for studerende p? fx molekyl?rbiologi at udf?re eksperimenter, som de normalt ikke f?r mulighed for at udf?re. Et eksempel er tr?ning i og introduktion til avanceret mikroskopi, f.eks. konfokal mikroskopi, som er komplekst at anvende og kr?ver mange timers sidemandsopl?ring, hvorfor de studerende normalt ikke har adgang til det f?r sent i uddannelsen. Med et VR-headset kan man simulere mikroskopien og studere en kr?ftcelle eller en genmodificeret bakterie osv. - og dermed visuelt illustrere noget, som kan v?re sv?rt at beskrive/forst? med ord.